Wednesday 15 October 2014

MAKSUD DAN JENIS RANGKAIAN

Rangkaian terdiri daripada dua atau lebih komputer yang dihubungkan untuk berkongsi sumber (seperti pencetak dan pemacu CD), pertukaran fail dan membenarkan komunikasi secara elektronik. Komputer dalam rangkaian boleh dihubungkan melalui kabel, talian telefon, gelombang radio, satelit, bluetooth dan cahaya inframerah (infrared).


1.3       Kegunaan Rangkaian
1.  a)  Berkongsi fail - rangkaian membolehkan pengguna berkongsi data dan menyimpan salinan data (backup) kepada komputer yang berbeza, contoh berkongsi gambar, fail muzik dan dokumen.

2.  b) Berkongsi peranti – Pengguna dapat berkongsi peranti pencetak mesin faks, modem, pengimbas dan pemacu CD-ROM dengan pengguna yang lain.

3.  c) Berkongsi akses internet – Rangkaian komputer membenarkan pengguna mengakses internet secara serentak tanpa perlu membayar ISP untuk beberapa akaun.

4. d)Pengurusan perisian berpusat - Salah satu manfaat yang besar bagi memasang rangkaian adalah semua perisian boleh dimuatkan di dalam komputer pelayan (server). Komputer pelanggan (client) dapat berkongsi perisian dengan pelayan. Ini menjimatkan masa pemasangan perisian.

5.  e)  Mel Elektronik (E-Mel) - Di syarikat yang besar, emel atau alat mesej segera (instant messaging tools) digunakan untuk berkomunikasi dengan cepat dan untuk menyimpan mesej untuk rujukan masa hadapan. Contoh, mel elektronik di rangkaian kawasan setempat membolehkan murid berkomunikasi dengan guru dan rakan sebaya di dalam rangkaian sekolah mereka sendiri (intranet seperti VLE FROG).

1.4       Jenis Rangkaian



Rangkaian Kawasan Setempat
Rangkaian Kawasan Setempat (Local Area Network - LAN)
Rangkaian kawasan setempat adalah sekumpulan komputer dan peranti yang disambung bersama-sama yang biasanya di bangunan yang sama seperti di kawasan fizikal yang kecil, seperti rumah, pejabat, atau sekumpulan kecil bangunan seperti sekolah atau lapangan terbang. Bentuk LAN yang paling mudah adalah dua buah komputer berhubung menerusi wayar atau tanpa wayar.

      Rangkaian Kawasan Metropolitan (Metropolitan Area Network – MAN)

Rangkaian Kawasan Metropolitan

       Rangkaian Kawasan Peribadi (Personal Area Network – PAN)

PAN – Rangkaian Kawasan Peribadi


       Rangkaian Kawasan Luas (Wide Area Network - WAN)
Rangkaian Kawasan Luas

       Rangkaian Network Maya / Virtual Private Network (VPN)

Rangkaian Network Maya / Virtual Private Network (VPN)

        Rangkaian Kawasan Setempat Tanpa Wayar / Wireless LAN (WLAN)

Rangkaian Kawasan Setempat Tanpa Wayar / Wireless LAN (WLAN)

        WORLDWIDE INTEROPERABILITY FOR MICROWAVE ACCESS (WIMAX)

Rangkaian WiMax
















No comments:

Post a Comment